The Great Wall - Reisverslag uit Xinghuo, China van UitwisselingChina - WaarBenJij.nu The Great Wall - Reisverslag uit Xinghuo, China van UitwisselingChina - WaarBenJij.nu

The Great Wall

25 November 2015 | China, Xinghuo

Vandaag stond Mr Ma ons om kwart voor 8 op te wachten in de lobby om naar de Chinese muur te gaan. Tessa besloot helaas weer niet mee te gaan vandaag, dus die bleef vandaag lekker thuis. Eenmaal bij de metro aangekomen was het zo druk dat er maar 2 personen de metro in konden per stop. We kwamen weer een Nederlander tegen, dit keer een Delftse kakker. Er stonden nog 8 mensen voor ons, en aangezien het al kwart voor 9 was en de trein om 9 uur ging, hebben we het plan veranderd. We gingen met de bus naar de bus. Maar de laatste bus reed niet, dus zijn we met de bus naar de stoprand van de dichtstbijzijnde halte van de trein gegaan en toen lopen naar de trein. We moesten een uur wachten tot we tickets konden kopen. We waren gelukkig de eerste in de rij (vraag ons niet hoe het gelukt is) en Mr Ma kon gelijk de tickets kopen. In de rij tijdens het wachten hebben we 2 Oostenrijkers ontmoet die ook onderweg waren naar de Chinese muur. We waren aan het discussiëren over waar ze nou vandaan zouden komen. En paar waren er heilig van overtuigd dat ze uit Duitsland kwamen want 'Dat kan je horen aan hun accent' maar ik (Maura) wist zeker dat ze uit Oostenrijk kwamen. Na lang wachten heb ik het toch gevraagd, en wat was het.... Oostenrijk. Ik heb ook me pleziertje en gelijk weer gehad vandaag. De Oostenrijkers wisten ook niet precies waar ze heen moesten en hoe, dus we hadden ze met onze groep meegenomen. Ze vonden het heel lief en leuk dat ze met ons mee mochten. We konden na de kaartjes kopen gelijk de trein in gelukkig. Als we langer in de rij hadden gestaan dan hadden we nog 2 uur moeten wachten tot de volgende trein kwam. Onderweg kon niet iedereen zitten. Aranka, Eva en ik hebben een kartonnen doos gejat en die gemaakt tot bank en zijn we daar op gaan zitten. Eva heeft zelfs plastic gebruikt als bank. Toen we er bijna waren zagen we de muur al in de verte en de lagen sneeuw die was gevallen. We stapte uit de trein en werden in onze gezicht geslagen door een sneeuwstorm. Het was gewoon snijdend koud en iedereen liep bibberend naar de muur toe. We gingen de South kant van de muur op. Het was voor degene zonder glad- en steil bestendige schoenen mega glad op de muur. De meeste delen waren ook steiler dan we dachten en sommige hebben ook afgehaakt voor het steile gedeelte. Er waren natuurlijk waaghalzen tussen ons, maarja die moeten er ook wezen. Ze gingen het aan om de steile, gladde muur op te gaan, verder naar het volgende huisje. Sommige hebben dus ook hun billen, benen en handen de Chinese muur laten aanraken. We hebben er natuurlijk hard om gelachen met z'n allen. We gingen toen maar koffie en chocolademelk drinken met degene die niet verder gingen. Later kwamen de anderen ook terug. Dit was nog niet genoeg voor Romy en die ging opzoek naar meer. Na een half uurtje klimmen en klauteren en glibberen was ze gestopt bij het 4de huisje en hier heeft zij gevonden wat ze zocht. De lucht verandering van lichtblauw naar donker blauw tussen de bergen. helaas konden er geen foto's gemaakt worden want de Iphone van Romy vond het te koud. Niemand zal ooit weten wat ze daar gezien heeft maar haar glimlach op haar gezicht verteld al genoeg als ze er over praat. Het was adembenemend!! We hebben veel mooie foto's gemaakt en die gaan we natuurlijk met jullie allemaal delen. We hadden met Mr Ma afgesproken voor 15:00 uur want de trein konden we niet missen. We waren gelukkig net op tijd want we gingen nog bij de KFC eten. Er waren zelfs nog een paar zitplekken over!! Wat een geluk. Het was weer vijf kwartier reizen, maar dat vonden wij niet erg zolang we maar droog en warm zaten. Niet iedereen had het warm. We waren rond 6 uur terug bij het hotel. We hadden Tessa van te voren gebeld dat ze klaar moest staan, zodat we gelijk konden eten. Naast het hotel hebben we bij een restaurant gegeten. Daarna zijn Olga, Romy en Aranka nog even gaan lopen naar de markt en de rest is weer terug gegaan naar hun kamer om te rusten. We waren aan het rusten en toen hoorde we ineens iets bij de deur. We kregen uitnodigingen voor een full- body massage van Mrs. Russia met happy ending. Dat vonden we heel spannend dus zijn op de gangen gaan zoeken naar die vrouwen. We liepen Olga tegen het lijf en die was ook net onderweg naar ons om te vragen wat die kaartjes waren. We hebben enorm gelachen erom en iedereen die in de gang liep was verdacht. Olga heeft de kaartjes die ze nog niet had van ons gevraagd, want die gaat ze meenemen voor haar zoon. Met de overige kaarten hebben we Hoeren-kwartet gedaan. Romy heeft natuurlijk gewonnen. We hebben nog wat gekletst en toen zijn we naar bed gegaan. Morgen gaan weer terug naar Shanghai! See you there,

Maura

• 25 November 2015 - 16:11

Margreth Van Diggelen:

Wat een mooie ervaring voor jullie om de Chinese muur te zien en te beklimmen.
    Via Olga op de Whats App foto's gezien van de muur in de sneeuw.
    Nog veel plezier in Shang Hai en een goede terugvlucht naar huis.
    Tot volgende week.

• 25 November 2015 - 18:54

W Heemskerk-Rosier.:

Ik heb genoten van jullie reisverslagen,en de lol die jullie gehad hebben,nog fijne dagen en een goede reis terug,Milou de groetjes van ons.

• 25 November 2015 - 19:13

Marijke Noordam:

Wat een mooie ervaring hebben jullie gehad. Maura, je kan naast je werk als verpleegkundige later nog wat bij verdienen als schrijver. Leuk beschreven verhaal.
    Wat zal ik de verhalen volgende week missen.
    Goede reis terug naar Shanghai, succes met koffers pakken en ik zie jullie weer op Schiphol.

Tot zaterdag, warme groet

• 25 November 2015 - 21:32

Gerda:

Hallo lieve meiden, wat een belevenis weer. ik denk dat jullie misschien meer moeite gaan krijgen om dit allemaal te verwerken dan de yetleg dit weekend. Geniet nog even van de laatste dagen, maar zal blij zijn om jullie zaterdag weer te zien.

lieve groetjes
    Gerda (moeder van Eva)

• 26 November 2015 - 18:57

Pia Vos:

Hallo allemaal bedankt voor jullie mooie verhalen, wij hebben er van genoten.
    Goede reis, en Aranka tot ziens.