Extra lange blog - Reisverslag uit Sjanghai, China van UitwisselingChina - WaarBenJij.nu Extra lange blog - Reisverslag uit Sjanghai, China van UitwisselingChina - WaarBenJij.nu

Extra lange blog

Blijf op de hoogte en volg

23 November 2015 | China, Sjanghai

Ni Hao!
Vandaag een extra lange blog over het weekend.

We zijn zaterdag naar the wild animal zoo gegaan met de studenten van de homestay, hier zijn we door een park gereden met een bus, dit was een soort kooi, en de dieren werden daar vanuit gevoerd, heel spectaculair allemaal! Na het park is iedereen met zijn eigen student op homestay gegaan, hieronder lees je van iedereen een stukje:

Tessa:
Ik ben zaterdag middag meegegaan met Cathy, we zijn met de auto naar haar huis gegaan. Hier aangekomen zijn we door oma aan het werk gezet om springrolls te maken. Het ging mij beter af en heb het vervolgens aan cathy moeten leren. Omdat ik al een tijdje last heb van mijn keel en soms heel erg moet hoesten had haar moeder thee voor me gezet. Dit zou goed zijn tegen het hoesten. Super sterkte zwarte thee. Natuurlijk onbeleefd om deze niet leeg te drinken eenmaal over de helft werd mijn glas bijgevuld. Zo komt dat glas natuurlijk nooit leeg haha. S avonds hebben we een soort mens erger je niet spel gespeeld. Haar broertje vond het helemaal geweldig en probeerde Engels te spreken tegen mij maar had soms toch de hulp van zijn zus nodig. Super schattig! Zondag zijn we eerst naar de dansgroep geweest. Cathy doet Japans dansen. Zoals de stripfiguren uit manga. Na deze les zijn we op zoek gegaan naar het medical museum. Na heel veel taxi's in en uit en heel veel lopen waren we bij een museum over traditionele Chinese geneeskunde. Wat bleek? Gesloten voor renovatie. We hebben mega gelachen en zijn vervolgens een taxi gaan roepen om naar haar huis terug te gaan want er moest gegeten worden en ingepakt om terug te gaan naar de campus! Was een gezellig weekend.

Eva:
Ik ging met Gloria mee. Ik was heel zenuwachtig, maar ik werd met open armen ontvangen!
In de avond ging ik mee om te badmintonnen, vader moeder en Gloria wilden allemaal apart tegen mij spelen, ik was helemaal kapot op het einde, ik kreeg wel complimentjes over hoe goed ik het allemaal deed.
De volgende dag gingen we naar het Dishui lake, dit is een zelf gegraven meer waar ze vlakbij woont.
We hebben ook over een mega lange brug (van 35km) heen gereden, helaas was ik zo moe dat ik in slaap was gevallen.
Einde van de avond heb ik film gekeken en hot-pot gegeten.
Ik heb het er erg naar mijn zij gehad, en ben blij dat ik mocht blijven slapen bij deze lieve mensen!

Milou:
Na de zoo ging ik met Sara (het Chinese meisjes waar ik mee mee ging). Toen we bij haar thuis aankwamen werder de schoenen omgeruild voor pantoffel en gingen we loempia's maken, deze waren super goed gelukt! Hierna vond Sara dat ik moe was en mocht ik een film kijken terwijl hun de hotpot voor gingen bereiden. Toen het eten op tafel stond hebben we allemaal verschillende dingen gegeten zoals park balletje, beef balletje, Rice cake en verschillende groenten. Zondagochtend gingen we om 8 uur ontbijten om daarna naar een Aziatisch stadje zijn gegaan waar we een boottocht gemaakt hebben. Hierna hebben we geluncht in een koreaans tentje waarna we weer naar huis gingen. Omdat het eten niet zo goed was gevallen had de moeder van Sara droge rijst met ei voor me gemaakt. Toen hebben we afscheid genomen

Maura:
Met Rita ben ik zondag naar een buurt gegaan vol met straatjes en leuke winkels. We hebben een paar souvenirs gekocht en hebben aparte dingen gegeten, zoals een bamboe stok met rijst en fruit en noten erin. Ook hebben we een suikerspin op en zijn we bij de Starbucks gaan zitten. In de middag gingen we een taart en cupcakes bakken bij een bakkerij. Het was supergezellig en de taart en cupcakes waren helemaal goed gelukt en super mooi. Toen we bij Rita haar grootouders waren (waar ze altijd eten, en wij dus ook het hele weekend gegeten hebben) hebben we verschillende soorten vlees groente wn hotpot gegeten. De tafel was veelste klein voor alles maar ik vind bijna alles wel lekker. Ik heb me heel het weekend helemaal volgegeten maar ik vond het een hele goeie ervaring. De ouders en grootouders van Rita waren echt superlief voor me en namen me met liefde en plezier in hun huis. Rond half 6 gingen we naar haar huis om de spullen op de halen en na het afscheid nemen en bedanken van haar moeder bracht haar vader ons weer naar de campus. Ik heb een heel leuk en leerzaam weekend gehad!

Aranka:
Vannochtend stond de wekker heel vroeg, we moesten namelijk om zes uur klaar staan om richting het treinstation te gaan. Na een hobbelige rit in het school busje en zes uur in de trein zijn we om twee uur aangekomen in het ijskoude Bejing met sneeuw! Na nog een stukje met de metro gereisd te hebben waren we in ons hotel en hebben we de koffers gedropt en zijn we richting de stad gegaan. Hier zijn we naar een uitkijk punt gegaan, vanaf hier konden we heel de stad zien en "De verboden stad" daarna hebben we de beroemde Peking eend geproefd en gegeten in een restaurant, rond half acht zijn we met de bus en sommige meiden met een tuktuk richting het hotel gegaan. Morgen worden we om negen uur in de lobby verwacht om weer een drukke dag tegemoet te gaan.

Marlies:
Nihao!

Mijn weekend begon anders dan bij de andere meiden. Ik ben in plaats van naar het wild animal park, gelijk naar een eiland gegaan waar mijn homestay buddy woonde. Het was 4 uur reizen waarna we eindelijk bij haar huis arriveerde. We hebben bij haar oma ( iedereen woont in 1 straat ) geluncht en zijn vervolgens naar een park gegaan waar dieren werden gehouden en waar er gevist werd. Krabben waren er in overvloed en er waren mannen aan het werk, die netten aan het repareren waren om weer te kunnen vissen. Bij thuiskomst waren haar ouders thuis en zijn we in de auto gestapt om naar het dorp te gaan om daar met heel de familie te gaan eten. De flessen wijn en sigaren werden ook op tafel gezet en de meest vreemde gerechten werden geserveerd. Na 2 uur waren wij klaar met eten en zijn we terug naar huis gegaan om lekker te gaan slapen. Voor het ontbijt zijn we het dorp in gegaan om verschillende gerechten te proeven. Dit bestond uit kip en ei. In de middag hebben we hotpot gegeten ( grote pan met kokend water, vlees, groenten + een oog brr ). In de middag hebben we loempia's en dumplings gemaakt. Om 16.30 zijn we teruggekeerd naar de campus om vervolgens afscheid te nemen van elkaar.

Groetjes marlies!

Romy:
Na de zoo ben ik met Ewa mee gegaan. Ewa kende ik al want we waren in haar studentenkamer op de campus geweest en ze had ook al een keer bij ons gegeten. Om 4 uur zijn we opgehaald door Ewa's moeder. We moesten een uur rijden naar haar huis, onderweg hebben we nog een vriendin opgehaald. Ewa woont in een appartementen complex op de 5de verdieping en er is geen lift. Eenmaal boven moest ik me schoenen uitdoen en kreeg ik pantoffels aan. Ik kreeg een kleine rondleiding door het huis en mocht me spullen in de kamer zetten. Er lag een groot zacht matras op de grond. Toen gingen we aan tafel en was het tijd op te hotpotten. Dit is een pan die op tafel staat waar water in gaat. Hier kan je vlees en vis in koken. Er kwamen garnalen, visballetjes, krabballetjes, krab, krabstaafjes, witte vis, geitenlapjes, rundvleeslapjes. En voor deze vis liefhebber(not) was dit smullen. Na het avond eten hebben we op zijn chinees gemens erger je niet. Hierna hebben we een horror film gekeken en kwamen de chipies. Hierna zijn we lekker naar bed gegaan omdat we morgen een drukke dag voor de boeg hebben. Om 9 uur gingen we ontbijten, ik kreeg soep met gelatine die ik die avond ervoor ook had. Op tafel kwamen broodstaven, dumplings met vlees, gebakken ei en appel. Na het ontbijt zijn we richting een oud stadje gereden: Zhujiajiao Ancint Town, het was een uur reiden hier naar toe. Dit stadje lijkt een op Venetië maar dan op zijn chinees en was het water hier groen omdat ze hier vroeg kleding in waste en zichzelf ook. Hier hebben we rondgelopen en geshopt hier hebben we ook in een gondel gevaren. Toen was het tijd voor lunch. Ewa's moeder had besteld en er kwamen slakken op tafel, schelpjes, tofu blokjes en rundvlees op tafel. Het was apart en het smaakte niet heel lekker maar we hadden gegeten. Hierna zijn we richting een Lake gegaan in de buurt. Hier hebben we rond gegeken en gelopen er waren kleine tempels op het water. Toen zijn we weer een uur terug gereden en uitgekomen bij het 4 seizoenen park. Dit was een groot park wat vol stond met beelden. Hier hebben we zo'n klein uurtje in rondgelopen. We gingen bij Ewa's oma en opa eten, zei wonen in een oud klein appartementen complex. Hier kwam kwab, garnalen, groeten, varken en de beroemde bruine ei op tafel. Die ik natuurlijk even moest proeven van opa. Dit gedaan maar het smaakte niet zo lekker dus weggespoeld met zelfgemaakte warme melk van bonen. Na het eten afscheid genomen van iedereen want het was tijd om terug te gaan naar de campus. Na driekwart rijden afscheid genomen van de ouders van Ewa en nog wat laatste cadeautjes mee geven.

Liefs,
Romy

Olga:
Mijn homestay is helaas niet door gegaan wegens ziekte van Jessie de docente waar ik het weekend zou doorbrengen. Vanuit de campus heb ik het een en ander ondernomen. Zaterdag ben ik naar het Shanghai museum geweest en zondag naar de tempel. Helaas dus geen ervaring opgedaan van het echte Chinese leven maar wel de verhalen van de dames gehoord. Ik heb wel wat gemist denk ik. Olga

  • 23 November 2015 - 15:30

    Aranka :

    Er staat een foutje in de blog onder mijn naam staat wat we vandaag in bejing hebben gedaan, dit is mijn stukje over de homestay van afgelopen weekend:

    Na het gezellige dagje in de dierentuin zijn we allemaal met onze student mee gegaan, ik ging mee met Gissing en na anderhalf uur in de metro gestaan te hebben waren we aangekomen bij haar huis. Ik werd meteen aan een tafel gezet die overbeladen was met eten, en één ding Is zeker, Chinezen eten veel, heel veel. Omdat het onbeleefd is om het eten af te slaan ben ik met een hele volle buik maar mee gegaan om nog meer boodschappen te doen. Ze hebben een hele tas vol met Chinese snoepjes en snacks voor me gekocht en dit moest ik natuurlijk allemaal proeven. Hierna hebben we "mensergerjeniet" en "vijf op een rij" gespeeld, en een filmpje gekeken. Om half twaalf waren we toch wel heel erg moe en zijn we richting bed gegaan, ik mocht in Gissing haar kamer slapen en zij sliep ergens anders. De volgende ochtend stond er een heerlijke sandwidsh met bacon en ei op ons te wachten en zijn we richting "qi bao town" gegaan met Maura en Rita. Dit een een soort oude Chinese markt waar ze de meest rare snacks verkopen, en we moesten natuurlijk weer alles proeven. Dingen zoals een bamboestok met rijst en fruit erin of met vlees, inktvis op een stokje, chinese suikerspin kunstwerken en strooplollys in allerlei vormen, dit was een erg leuke ervaring. En tussendoor hebben we natuurlijk nog even gewinkeld, ze verkochten allemaal bijzondere dingen, zoals politie zaklampen.. achja ik dacht dat het een zaklamp was maar toen ik het knopje indrukte bleek het een teaser te zijn ! Hierna zijn we met z'n vieren naar een bakkerij gegaan om koekjes, cupcackes en taarten te maken, dit was heel leuk om te doen alleen een beetje jammer dat we ze zijn vergeten mee te nemen naar de campus.. In de avond hebben Gissing en ik dumplings gemaakt met haar oma en opa, en ze waren heerlijk! Na het eten heb ik nog een mini gitaarles gehad van Gissing en zijn we terug gebracht naar de campus door haar vader en moeder. Ik zag een beetje tegen het weekend op omdat het toch vreemd is maar ik heb geen seconde spijt gehad, het was super!

  • 23 November 2015 - 17:26

    Marijke Noordam:

    Lieve meiden,

    Wat een avonturen! Hebben jullie ook de panda' s gezien in het Animal Wild park? Heeft iedereen zijn handen nog na het voeren van de tijgers?
    Super ervaringen bij de home stay.
    Heel veel plezier in Beijing. Doe mr. Ma de hartelijke groeten van mij.
    Jullie maken ook wel uiterste mee. 26 graden in Shanghai en nu sneeuw in Beijing.

    Lieve groet Marijke

  • 24 November 2015 - 00:09

    Margreth Van Diggelen:

    Hallo meiden en Olga
    Wat leuk om al jullie verhalen te lezen over jullie ervaringen bij de Chinese gezinnen. En wat fijn dat het voor jullie allemaal een leuke ervaring is geweest. Jammer Olga dat jouw Homestay niet door is gegaan.
    Nog heel veel plezier de laatste week en een goede terugreis toegewenst
    groeten Margreth van Diggelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2015
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 10109

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2015 - 29 November 2015

Uitwisselingsproject

Landen bezocht: